Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? stredná krivka profilu aerodynamická krivka tetiva profilu 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? zostane rovnaký štvornásobne dvojnásobne 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 9,81 10 1 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva interferenčný odpor tvarový odpor indukovaný odpor 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Tetiva profilu je spojnica nábežnej a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla nižší ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou strednou krivkou profilu 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená vyššia nižšia 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? nábežná hrana aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu odtoková hrana aerodynamický koniec profilu 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,225 kg/m³ 1,000 kg/m³ 0,775 kg/m³ 18 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 18. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / b λ = b / S λ = L² / S 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? aerodynamická priamka stredná krivka profilu tetiva profilu 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva medzná vrstva neutrálna vrstva 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor väčší vztlak 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silný vietor umocnený dýzou pokojné pristávacie podmienky silnú turbulenciu 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má rýchlosť obtekania a tvar profilu teplota vzduchu smer obtekania 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra Your score is Priemerné skóre je 61% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy