Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má smer obtekania rýchlosť obtekania a tvar profilu teplota vzduchu 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? nábežná hrana aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silný vietor umocnený dýzou silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou strednou krivkou profilu 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? aerodynamická priamka stredná krivka profilu tetiva profilu 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,000 kg/m³ 1,225 kg/m³ 0,775 kg/m³ 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je menší indukovaný odpor väčší vztlak väčší indukovaný odpor 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva medzná vrstva vymedzená vrstva 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? zostane rovnaký štvornásobne dvojnásobne 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ vyššia nižšia nezmenená 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 10 1 9,81 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) 21 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 21. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = b / S λ = L² / b 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? aerodynamický koniec profilu koniec profilu odtoková hrana 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zmenší vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva indukovaný odpor interferenčný odpor tvarový odpor 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická krivka 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Tetiva profilu je spojnica aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany nábežnej a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu Tvoje hodnotenie je Priemerné hodnotenie je 61% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy