Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 1. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = b / S λ = L² / b λ = L² / S 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva medzná vrstva vymedzená vrstva 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva indukovaný odpor interferenčný odpor tvarový odpor 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nižšia nezmenená vyššia 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 0,775 kg/m³ 1,000 kg/m³ 1,225 kg/m³ 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor väčší vztlak 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická priamka 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silnú turbulenciu silný vietor umocnený dýzou pokojné pristávacie podmienky 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? nábežná hrana začiatok profilu aerodynamický začiatok profilu 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? zostane rovnaký štvornásobne dvojnásobne 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Tetiva profilu je spojnica stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zväčší vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? tetiva profilu aerodynamická krivka stredná krivka profilu 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 9,81 10 1 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má teplota vzduchu rýchlosť obtekania a tvar profilu smer obtekania 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? odtoková hrana aerodynamický koniec profilu koniec profilu 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a výslednou aerodynamickou silou strednou krivkou profilu tetivou profilu Your score is Priemerné skóre je 64% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy