Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? dvojnásobne štvornásobne zostane rovnaký 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a tetivou profilu strednou krivkou profilu výslednou aerodynamickou silou 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 0,775 kg/m³ 1,225 kg/m³ 1,000 kg/m³ 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nižšia vyššia nezmenená 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Tetiva profilu je spojnica aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má smer obtekania teplota vzduchu rýchlosť obtekania a tvar profilu 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva medzná vrstva neutrálna vrstva 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľký uhol nábehu 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická krivka 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? aerodynamický koniec profilu odtoková hrana koniec profilu 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? aerodynamická priamka stredná krivka profilu tetiva profilu 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? pokojné pristávacie podmienky silnú turbulenciu silný vietor umocnený dýzou 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? začiatok profilu nábežná hrana aerodynamický začiatok profilu 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 9,81 10 1 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 27 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 27. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = b / S λ = L² / b λ = L² / S 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva tvarový odpor interferenčný odpor indukovaný odpor 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší vztlak menší indukovaný odpor väčší indukovaný odpor 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zväčší vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší Your score is Priemerné skóre je 63% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy