Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Tetiva profilu je spojnica aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany nábežnej a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 4 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 4. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / b λ = b / S λ = L² / S 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor väčší vztlak menší indukovaný odpor 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? nábežná hrana začiatok profilu aerodynamický začiatok profilu 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Aerodynamický odpor je výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? dvojnásobne zostane rovnaký štvornásobne 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? tetiva profilu stredná krivka profilu aerodynamická krivka 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená vyššia nižšia 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu aerodynamický koniec profilu odtoková hrana 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva medzná vrstva neutrálna vrstva 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,000 kg/m³ 1,225 kg/m³ 0,775 kg/m³ 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš veľký uhol nábehu príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zmenší vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva tvarový odpor indukovaný odpor interferenčný odpor 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 1 10 9,81 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane nižší ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má teplota vzduchu rýchlosť obtekania a tvar profilu smer obtekania 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? stredná krivka profilu aerodynamická priamka tetiva profilu Your score is Priemerné skóre je 61% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy