Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší vztlak menší indukovaný odpor väčší indukovaný odpor 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? aerodynamický koniec profilu koniec profilu odtoková hrana 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,000 kg/m³ 1,225 kg/m³ 0,775 kg/m³ 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu nábežná hrana 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Tetiva profilu je spojnica stredov kružníc vpísaných do profilu aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany nábežnej a odtokovej hrany 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? zostane rovnaký dvojnásobne štvornásobne 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou silnú turbulenciu 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická priamka 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva tvarový odpor indukovaný odpor interferenčný odpor 13 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 13. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = b / S λ = L² / b 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 1 10 9,81 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ vyššia nezmenená nižšia 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu výslednou aerodynamickou silou tetivou profilu 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má rýchlosť obtekania a tvar profilu teplota vzduchu smer obtekania 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Aerodynamický odpor je výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? aerodynamická krivka tetiva profilu stredná krivka profilu 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš veľký uhol nábehu príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva neutrálna vrstva medzná vrstva Your score is Priemerné skóre je 61% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy