Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší vztlak menší indukovaný odpor väčší indukovaný odpor 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? odtoková hrana aerodynamický koniec profilu koniec profilu 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Aerodynamický odpor je výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva medzná vrstva neutrálna vrstva 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľká rýchlosť obtekania 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 10 9,81 1 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Tetiva profilu je spojnica aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má smer obtekania rýchlosť obtekania a tvar profilu teplota vzduchu 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená vyššia nižšia 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? zostane rovnaký štvornásobne dvojnásobne 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? začiatok profilu aerodynamický začiatok profilu nábežná hrana 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a výslednou aerodynamickou silou strednou krivkou profilu tetivou profilu 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva interferenčný odpor indukovaný odpor tvarový odpor 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? aerodynamická krivka stredná krivka profilu tetiva profilu 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 0,775 kg/m³ 1,225 kg/m³ 1,000 kg/m³ 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? tetiva profilu aerodynamická priamka stredná krivka profilu 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) 29 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 29. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / b λ = b / S λ = L² / S 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu Your score is Priemerné skóre je 62% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy