Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Tetiva profilu je spojnica nábežnej a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany 3 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 3. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = b / S λ = L² / b 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší indukovaný odpor lietadla zväčší 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? tetiva profilu stredná krivka profilu aerodynamická krivka 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu aerodynamický koniec profilu odtoková hrana 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? pokojné pristávacie podmienky silnú turbulenciu silný vietor umocnený dýzou 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 0,775 kg/m³ 1,225 kg/m³ 1,000 kg/m³ 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená vyššia nižšia 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš veľký uhol nábehu príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? aerodynamická priamka tetiva profilu stredná krivka profilu 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má teplota vzduchu smer obtekania rýchlosť obtekania a tvar profilu 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva indukovaný odpor interferenčný odpor tvarový odpor 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva vymedzená vrstva medzná vrstva 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? začiatok profilu nábežná hrana aerodynamický začiatok profilu 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor väčší vztlak 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 1 10 9,81 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? dvojnásobne štvornásobne zostane rovnaký 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať Tvoje hodnotenie je Priemerné hodnotenie je 62% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy