Motorový paragliding je najjednoduchšia forma motorového lietania.
Zároveň je to aj najvzrušujúcejšia a najúžasnejšia forma lietania.
Hlavné výhody motorového paraglidingu.
- celé “lietadlo” sa zmestí do auta. Paramotor s padákom si môžeš zobrať so sebou na dovolenku a polietať pobrežie Chorvátska. Vrtuľa ťa bude pekne ovievať, kým ostatným bude horúco.
- paramotor je schopný odštartovať a pristáť temer kdekoľvek. Postačuje naozaj malá lúka.
- príprava na let je veľmi krátka: vyniesť za dedinu, rozložiť padák, zohriať motor a odletieť = do 30 minút môže byť pilot vo vzduchu.
- lietanie s paramotorom môže byť krásnym vyhliadkovým letom.
Je motorový paragliding bezpečný?
Motorový paragliding patrí medzi rizikové športy a pilot musí byť vždy opatrný. Sme presvedčení, že [themecolor]motorový paragliding je bezpečnejší ako napríklad jazda na motorke[/themecolor] práve z dôvodu, že všetky riziká sú dopredu čitateľné. Jazdca na motorke môže prekvapiť štrk na inak čistej ceste. Nič také ako náhly vietor, či “zrazu búrka” neexistuje. Pilota, ktorý dobre sleduje počasie a najmä vietor by nemalo nič ohroziť. Ak je vietor príliš silný na lietanie, pravdepodobne sa pilotovi ani nepodarí odštartovať.
Na lietanie postačuje len pár vecí, ktoré sa Vám zmestia do auta:
- paraglide, t.j. padákový klzák: Komplikované pomenovanie v skutočnosti vystihuje podstatu: je to padák, ktorý je prispôsobený na dopredný let. Na rozdiel od parašutistov, naším cieľom je čo najkrajšie si polietať a nie vyklesať rýchlo dolu. Bežne sa používajú tie isté padáky ako na bezmotorový paragliding, avšak v súčasnosti stále viac používajú špecializované padáky na motorové lietanie.
- paramotor: Paramotor je jednoduchá konštrukcia, na ktorej je malý benzínový motor s vrtuľou, ochranný kôš, nádrž na benzín a sedačka pre pilota. Celé zariadenie obvykle váži 20 až 30 kg plus benzín.
- záložná padák: keby niečo. Ja som ho zatiaľ našťastie použiť nemusel.
- prilba
- prístroje: výškomer (tzv. variometer), GPS, vysielačka, otáčkomer, senzor teploty motora – väčšina pilotov však lieta bez týchto prístrojov.
Niekoľko naivných otázok, ktoré ste sa báli opýtať.
Potrebuješ kopec, aby si odštartoval?
Nie. Pre bezmotorové lietanie áno, ale s motorom sa štartuje úplne v pohode na rovine.
Ako vidíte, štart nie je pre pilota nijak namáhavý. Technika je dôležitá, ale fyzicky to nie je namáhavé. Paragliding je sedavý šport:-)
Čo sa stane, keď sa ti vypne motor alebo ti dôjde benzín?
Nič. Normálne letíš ďalej a pristaneš. Štandardne sa aj tak pristáva s vypnutým motorom, takže to nie je žiadna komplikácia. Hoci sa to stáva veľmi zriedka, riziko poruchy tu ale vždy je a treba lietať tak, aby bolo kde pristáť, ak by sa motor vypol.
Nemôžeš naraziť do káblov elektrického vedenia?
Treba sa pozerať pred seba. Paraglide je mimoriadne obratný a prekážkam sa dá bez problémov vyhnúť.
Nie je ti ten paramotor ťažký, keď ho máš počas letu stále na chrbáte?
Nie, hmotnosť motora nesieš len počas štartu. Už po pár metroch ho padák zodvihne z pliec a po ďalších dvoch krokoch zodvihne aj pilota. Počas letu je paramotor zavesený do padáku a pilot sedí pohodlne v sedačke. Hmotnosť motora nesie padák, nie pilot.
Ako vysoko s tým môžeš vyletieť?
Na Slovensku legálne do 2450 metrov. Pre lietanie je potrebné naučiť sa kde a za akých podmienok sa môže lietať. Technicky sa dá letieť až do 5 až 8 tisíc metrov.
S paramotorom sa však len zriedka lieta tak vysoko, pretože krajina je už moc vzdialená a už nie je možné si ju vychutnávať. Bežne lietame 150-300 metrov nad zemou, máme tak dobrý kontakt s krajinou.
Musíš sa niekam hlásiť, keď ideš lietať?
Nie. Môžeš štartovať kde chceš, lietaš kade chceš a pristaneš kde chceš. Treba však rešpektovať vzdušný priestor – v okolí letísk sú obmedzenia a nad obývanými oblasťami treba dodržiavať výšku minimálne 300 metrov . Motor je hlučný a nechceme rušiť obyvateľov.
Piloti, ktorí tieto pravidlá porušujú nám robia zlé meno a hrozí, že ak sa tieto predpisy nebudú dodržiavať, Letecký úrad nám sprísni predpisy.
Potrebuješ na to špeciálny kurz?
Ano. Je potrebná zdravotná prehliadka a kurz, ktorý trvá asi týždeň. Samotné lietanie je jednoduché. Treba začať opatrne, kým pilot získa zručnosť.