Informácia o R o z h o d n u t í
Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky

Vážení piloti,

po viac ako 2 rokoch viditeľnej a neviditeľnej práce a množstvách jednaní s úradmi štátnej správy ohľadom povolenia lietania v TANAPe nám Ministerstvo životného prostredia SR vyšlo v ústrety a umožnilo pilotom bezmotorových padákových a závesných klzákov lietanie na území TANAPu za určených podmienok. Za ústretovosť by sme chceli MŽP SR srdečne poďakovať.

Všetkých pilotov žiadame o prísne dodržiavanie určených podmienok, aby sme nedávali dôvod na odobratie tohto povolenia. Kompletný dokument s odôvodnením si môžete pozrieť na stránke LAA SR.

Vydaný súhlas

podľa § 16 ods. 2 písm. a) v spojení s § 14 ods. 2 písm. d) zákona OPaK, § 15 ods. 2 písm. a) v spojení s § 14 ods. 2 písm. d) zákona OPaK a § 14 ods. 2 písm. d) zákona OPaK na vzlety, lety a pristátia s bezmotorovými lietajúcimi športovými zariadeniami – padákovým klzákom (paragliding) a závesným klzákom (rogalo) v letových koridoroch, ktoré sa nachádzajú na území Tatranského národného parku (ďalej len „TANAP“) s tretím stupňom ochrany a na území národnej prírodnej rezervácie (ďalej len „NPR“) Skalnatá dolina, NPR Studené doliny, NPR Slavkovská dolina, NPR Furkotská dolina a NPR Mlynická dolina so štvrtým a piatym stupňom ochrany a

Povolená výnimka

zo zákazov ustanovených v § 16 ods. 1 písm. a) v spojení s § 15 ods. 1 písm. a) a § 14 ods. 1 písm. c) zákona OPaK, § 15 ods. 1 písm. a) v spojení s § 14 ods. 1 písm. c) zákona OPaK a § 14 ods. 1 písm. c) zákona OPaK na pohyb mimo vyznačených turistických chodníkov a náučných chodníkov za hranicami zastavaného územia obce na území TANAP-u s tretím stupňom ochrany a na území NPR Skalnatá dolina, NPR Studené doliny, NPR Slavkovská dolina, NPR Furkotská dolina a NPR Mlynická dolina so štvrtým a piatym stupňom územnej ochrany v súvislosti s vykonávaním činnosti, na ktorú bol vydaný súhlas podľa bodu A tohto rozhodnutia.

Určené podmienky na vykonanie činnosti

1. Vydané súhlasy a povolené výnimky sa vzťahujú na členov LAA SR (pilotov) s platnou licenciou pilota vydanou LAA SR, platným preukazom leteckej spôsobilosti lietajúceho športového zariadenia LAA SR a platným poistením voči škodám spôsobeným tretím osobám na príslušný rok.

2. LAA SR je povinná zabezpečiť informovanie svojich členov (pilotov) o podmienkach vykonávania činnosti uvedených v tomto rozhodnutí.

3. Piloti sú povinní pred vykonaním letu svoju činnosť v teréne písomne oznámiť Správe TANAP-u so sídlom v Tatranskej Lomnici (ďalej len „Správa TANAP-u“) na mailovú adresu sekretariat@tanap.sk s uvedením mena, priezviska a vzletovej plochy, z ktorej budú štartovať.

4. Vzlety, lety a pristátia lietajúcich športových zariadení možno vykonávať výlučne v týchto letových koridoroch a termínoch:

a) Lomnické sedlo – Skalnaté Pleso – Tatranská Lomnica v letovom koridore nad existujúcimi zjazdovými traťami, a to v zimnom období od 15. decembra do 15. apríla

a v letnom období od 15. júna do 15. októbra príslušného kalendárneho roka,

b) v letovom koridore Slavkovský nos – Smokovce – Nová Lesná v letnom období od 15. júna do 15. októbra príslušného kalendárneho roka,

c) Chata Solisko – Štrbské Pleso v letovom koridore nad existujúcimi zjazdovými traťami, a to v zimnom období od 15. decembra do 15. apríla a v letnom období od 15. júna do 15. októbra príslušného kalendárneho roka.

5. Vzlety, lety a pristátia lietajúcimi športovými zariadeniami vrátane vynúteného pristátia môžu byť uskutočňované len v dennom čase tak, aby sa začali najskôr jednu hodinu po východe slnka na lokalite a boli ukončené najneskôr jednu hodinu pred západom slnka na lokalite.

6. Pre prístup do východiskových bodov vzletu v určených letových koridoroch piloti použijú existujúci vyznačený turistický chodník a následne sa k východiskovému bodu vzletu presunú po najkratšej možnej trase mimo vyznačeného turistického chodníka.

7. Piloti po vzlete môžu letieť len v určených letových koridoroch, ktoré môžu opustiť až po dosiahnutí výšky minimálne 300 m nad okolitým terénom, pričom počas preskokov z jedného termického prúdu do druhého sú povinní letieť tak, aby minimalizovali negatívny vplyv na biodiverzitu v priestore letu.

8. Zakázané je svahovanie popri skalách štítov okrem samotného miesta vzletu.

9. Ak piloti nemôžu dodržiavať dostatočný odstup od terénu, sú povinní letieť do podhoria Tatier a vyhľadať tam plochu na pristátie.

10. V prípade vynúteného pristátia na území TANAP-u sú piloti povinní zostupovať bezpečnou a k životnému prostrediu čo najohľaduplnejšou trasou na najbližší vyznačený turistický chodník.

11. Piloti musia mat‘ počas vykonávania letu lietajúcim športovým zariadením pri sebe zapnutý mobilný telefón.

Vydané súhlasy a povolené výnimky platia odo dňa nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia do 15. októbra 2028.

Ostatné ustanovenia zákona OPaK, ako aj osobitné predpisy zostávajú vydaním tohto rozhodnutia nedotknuté.

Sekretariát LAA SR

Súvisiace príspevky