Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 0,775 kg/m³ 1,000 kg/m³ 1,225 kg/m³ 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená vyššia nižšia 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zmenší vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší 5 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 5. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = L² / b λ = b / S 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva indukovaný odpor tvarový odpor interferenčný odpor 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor väčší vztlak menší indukovaný odpor 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľká rýchlosť obtekania 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Tetiva profilu je spojnica stredov kružníc vpísaných do profilu aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany nábežnej a odtokovej hrany 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? dvojnásobne zostane rovnaký štvornásobne 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická priamka 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 10 1 9,81 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu výslednou aerodynamickou silou tetivou profilu 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silný vietor umocnený dýzou silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? stredná krivka profilu aerodynamická krivka tetiva profilu 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? odtoková hrana koniec profilu aerodynamický koniec profilu 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Aerodynamický odpor je rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má teplota vzduchu smer obtekania rýchlosť obtekania a tvar profilu 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? nábežná hrana začiatok profilu aerodynamický začiatok profilu 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva vymedzená vrstva medzná vrstva 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Tvoje hodnotenie je Priemerné hodnotenie je 61% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy