Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva neutrálna vrstva medzná vrstva 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a výslednou aerodynamickou silou strednou krivkou profilu tetivou profilu 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? štvornásobne dvojnásobne zostane rovnaký 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla vyšší ako na na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor väčší vztlak 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,225 kg/m³ 1,000 kg/m³ 0,775 kg/m³ 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší vztlak lietadla zväčší 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Tetiva profilu je spojnica aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany nábežnej a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 10 1 9,81 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má teplota vzduchu rýchlosť obtekania a tvar profilu smer obtekania 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ vyššia nižšia nezmenená 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 21 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 21. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / b λ = b / S λ = L² / S 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? začiatok profilu nábežná hrana aerodynamický začiatok profilu 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva interferenčný odpor indukovaný odpor tvarový odpor 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? aerodynamická krivka stredná krivka profilu tetiva profilu 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? tetiva profilu stredná krivka profilu aerodynamická priamka 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu odtoková hrana aerodynamický koniec profilu 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? pokojné pristávacie podmienky silnú turbulenciu silný vietor umocnený dýzou 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľký uhol nábehu príliš veľká rýchlosť obtekania 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Your score is Priemerné skóre je 62% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy