Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? zostane rovnaký štvornásobne dvojnásobne 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva medzná vrstva vymedzená vrstva 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu nábežná hrana 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu výslednou aerodynamickou silou tetivou profilu 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Tetiva profilu je spojnica stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má smer obtekania teplota vzduchu rýchlosť obtekania a tvar profilu 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? aerodynamická krivka tetiva profilu stredná krivka profilu 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,225 kg/m³ 1,000 kg/m³ 0,775 kg/m³ 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva indukovaný odpor tvarový odpor interferenčný odpor 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší vztlak väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 17 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 17. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / b λ = b / S λ = L² / S 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 1 9,81 10 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená nižšia vyššia 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla vyšší ako na na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľký uhol nábehu 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? tetiva profilu stredná krivka profilu aerodynamická priamka 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou silnú turbulenciu 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Aerodynamický odpor je výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší vztlak lietadla zväčší 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu odtoková hrana aerodynamický koniec profilu Tvoje hodnotenie je Priemerné hodnotenie je 62% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy